اعلان مرکز ریمپ تیونینگ خودرو
معرفی RemapTuning، پیشگام در حوزه ریمپ پیشرفته ایسیوهای خودروهای سواری و ماشین آلات سنگین و راهسازی

به علت افزایش مراکز متفرقه ریمَپ که با گذراندن یک دوره کوتاه آموزش ریمپ و خرید پروگرامرهای کپی و یا با سطح تکنولوژی پایین اقدام به ریمپ می کنند به ناچار به ذکر برخی نکات و تفاوت سطح کار ما یعنی شرکت چیپ اسپید و دیگر شرکت های معتبر صرفا جهت شفاف سازی و بدون قصد توهین به همکاران ارجمند میپردازیم:
علم ریمپ یا ریمپینگ ایسیو خودروها نیاز به تجربه و دانش بالای فنی، تسلط به زبان انگلیسی، تسلط به برنامه نویسی شی گرا و زبان های برنامه نویسی مانند اسمبلی، C و … و درک سیستم خودرو و شناخت کامل کامپیوترهای خودرویی مانند ایسیوهای Bosch، Delphi، Siemens، Continental، Denso و میکروهای آن ها مانند ST10F275 و … دارد و عملی هزینه بر برای تیونر به دلیل نیازمندی به تجهیزات پیشرفته محسوب میشود.

بنابراین توانایی انجام ریمپ هر مجموعه با مجموعه دیگر کاملا متفاوت است و به زبان عامیانه کپی کردن یک نرم افزار و سپس انتقال آن به کامپیوتر خودرو نیست. برنامه نویس ارشد (Senior Programmer) تیم چیپ اسپید به فریم ورک ها و زبان های برنامه نویسی زیر مسلط است:
• نرم افزار Winols 4 OLS 502 اصلی ترین نرم افزار ریمپینگ و چیپ تیونینگ خودرو برای یافتن مَپ ها و درایور اصلی خودرو به همراه امکان استفاده از Wide Band
• نرم افزار ECM Titanium نرم افزار اصلی پروگرمرهای KESS V2 و K-TAG از شرکت Alientech
• نرم افزار Tuner Studio برای Log گرفتن
• تسلط به نرم افزارهای چکسام گیری برای ایسیوهای خاص مانند LZNF، SLZNF و SSAT No Flash
• طراحی ایسیوهای ادجاست و استندالون
• نرم افزارRace شرکت دیم اسپرت برای تیونینگ و چسکام گیری
بسیار پیش می آید که افراد در یک مغازه تنظیم موتور (تون آپ) یا باطری سازی با گذراندن یک دوره کلاس های چند روزه و فشرده و سپس خریداری دستگاه های غیر تخصصی مانند نگار خودرو – Vmax اقدام به ریمپ خودرو می کنند که نتیجه آن این است که نه تنها تغییری در عملکرد خودرو حاصل نمیشود بلکه مصرف سوخت به طرز چشمگیری افزایش یافته یا باعث آسیب جدی به خودرو می شوند.
در دستگاه های فوق به طور مثال آوانس جرقه شمع ها و پاشش سوخت و تعدادی پارامتر ساده با فشردن یک دکمه تحت عنوان افزایش شتاب (!) چند واحد و به صورت روتین افزایش پیدا می کند و دیگر توجهی به شرایط حال خودرو نمی شود، عمل فوق ممکن است مقداری به شتاب و کشش خودرو به صورت غیر اصولی کمک کند اما هدف ما همیشه افزایش شتاب و کشش نیست بلکه ادجست و کالیبره دقیق فریمور ایسیو خودرو برای کسب بهترین عملکرد است.
طبق تست هایی که با یکی از دستگاه های فوق داشتیم خودرو بعد از انجام عمل اتوماتیک فوق دچار لرزش و ناک شد.
در ریمپینگ ایسیو پیشرفته با مَپ های خاص مانند جدول شارژ کوئل، جداول Throttle position، جداول Injection correction در ایسیوهای ایزیو، جداول Full Load Enrichment در ایسیوهای دلفی و … روبرو هستیم.
ریمپ یک علم جدا و به روز است نه یک عمل جانبی در کنار خدمات برق و انژکتور خودرو!
ریمپ ایسیو بهینه سازی، ادجست (Adjust) و کالیبره (Calibration) پیشرفته نرم افزاری خودرو است که توسط شرکت های تیونینگ مطرح دنیا مانند Dim، M Power، AMG، Brabus، Haman و … برای ارتقا عملکرد خودرو استفاده میشود بنابراین نیازمند ابزار، دستگاه ها و نرم افزارهای پیشرفته روز دنیا مانند نرم افزار اصلی WinOLS است.
هزینه تهیه تجهیزات فنی بالا بسیار گران است و با ارزهای دلار، پوند و یورو به سختی و با گذراندن مراحل دشوار ترخیص از گمرک وارد می شوند به علت تحریم های سفت و سخت بین المللی وارد شدند بنابراین تجهیزاتی که در مجموعه چیپ اسپید استفاده می شوند یکبار دیگر تفاوت کار را با مراکز متفرقه و یا تازه تاسیس نشان میدهند.
برخی از تجهیزات تخصصی و توانایی های انحصاری مجموعه چیپ اسپید در حوزه ریمپ ایسیو و چیپ تیونینگ اشاره می کنیم:
1- پروگرامر پیشرفته KESS V2 Master version به همراه تمام درایورها و Add-One ها و درابورها
یک پروگرامر پریمیوم و پیشرفته از شرکت با سابقه ایتالیایی Alientech که پیشینه طولانی در حوزه ریمپ و چیپ تیونینگ خودروهای سنگین تجاری مانند کامیون ها، تراک ها، اتوبوس ها، ماشین آلات راه سازی، انواع موتورهای سنگین،جت اسکی و را … دارد.
پروگرامر فوق امکان نوشتن، خواندن و پروگرام اطلاعات کامپیوتر خودرو را از راه پورت 2 OBDداراست.لایسنس ها و درایورهای پروگرامر فوق به طور مداوم آپدیت می شوند و بدین ترتیب امکان ساپورت وسایل نقلیه بیشتری مهیا می شود.
پروگرامر فوق در حال حاضر قیمتی در حدود 13 هزار دلار برای نسخه های Full دارد که با خریداری و تهیه ماژول های خاص مانند ماژول ریمپ نیسان ماکسیما با ایسیو هیتاچی (Hitachi) و آپدیت های سالیانه قیمت تمام شده پروگرامر فوق 23 هزار دلار (با جمع هزینه های گمرک حدودا 260 میلیون تومان) است.همچنین باید توجه داشت پروگرامر فوق آنلاین است و در صورتی که شرکت ریمپ تیونینگ مورد نظر وریفای نشده باشد امکان ارائه خدمات برای آن وجود ندارد.
مجموعه چیپ اسپید پروگرامر فوق را خریداری نموده و جهت صحت این مدعی میتوان به این مورد اشاره کرد که ریمپ برخی خودروهای روز مانند انواع بنز، ب.ام.و، آئودی، فورد و … صرفا با پروگرامر فوق قابل انجام است زیرا پروگرامرهای ایرانی صرفا قابلیت ریمپ خودروهای ایرانی، تعدادی از خودروهای چینی و برخی از خودروهای خانواده کیا- هیوندای را دارا هستند.
نکته: در دنیای فناوری و کامپیوتر همیشه نسخه های کپی، فیک (Fake) یا کلون (Clone) از یک ابزار وجود دارد.نسخه غیر اصلی و چینی دستگاه فوق در نسخه های مختلف و تحت عنوان برد سبز (Green PCB)، برد قرمز (Red PCB) و برد بنفش (Purple PCB EU) با قیمت بسیار ناچیز وجود دارد که کارایی مشابه دستگاه KESS اصلی دارد.
نکته در اینجاست که کامپیوتر برخی خودروها گران قیمت است یا دارای پیچیدگی های نرم افزاری یا قفل های مختلف است به طور مثال های خودروهای خانواده ب.ام.و (B.M.W) آلمان دارای سیستم ISN هستند، برخی از خودروهای چینی دارای قفل نرم افزاری هستند و یا خودروهای خانواده تویوتا و لکسوس با کامپیوترهای Denso به صورت آنلاین به مراکز کمپانی مادر کانکت شده و سپس می توان عمل ریمپ آن ها را با سهولت و به صورت اصولی انجام داد.
بنابراین با انجام ریمپ توسط دستگاه های فوق ممکن است نرم افزار خودرو در مواردی تخریب شود، کد سوییچ خودرو به اصطلاح پریده شود و یا خودرو دیگر روشن نشود بنابراین به هیچ وجه نباید روی ریمپ با دستگاه های فیک و غیر اصلی فوق ریسک کرد.
2- پروگرامر پیشرفته K-TAG به عنوان مکمل پراگرامرKESS
در برخی وسایل نقلیه خاص ایسیو یا کامپیوتر خودرو به ما اجازه دسترسی های (Permission) های خاص از راه پورت دیاگ یا همان پورت OBD2 را نمیدهد و یا به علت قدیمی بودن ایسیو خودرو از استانداردهای پورت های عیب یابی (Diagnosis) پشتیبانی نمی کند در نتیجه پروگرام از راه J-Tag یا K-tag و کابل های ISP جدید بسیار کمک کننده است.
3- پروگرامر DIMSPORT ایتالیا
دستگاه فوق درحوزه خودروهای سنگین حرف اول و آخر را میزند و پشتیبانی دستگاه فوق از ایسیوهای متخلف بسیار درخور توجه هست و حتی ایسیو خودروهای قدیمی با کمک پشتیبانی این شرکت به خوبی اضافه می شوند.از نقاط قوت این پروگرامر امکان خواندن اطلاعات خودروهای خاص مانند انواع مختلف برند VOLVO از راه Pin-Out و بدون باز کردن بدنه ایسیو است در حالی که پروگرمرهای مشابه برای این عمل نیازمند باز کردن بدنه ایسیو هستند.پشتیبانی کامل از شبکه های CAN و K-Line نیز از دیگر نکات مثبت است.
همچنین پروگرامر فوق کامل ترین پروگرامر حال حاضر در حوزه ریمپ خودرو سنگین محسوب میشود.
در این بین دیوایس های GENIUS و TRASDATA ساپورت کاملی از کلیه خودروهای تجاری و کار به عمل می آورند.تنها نقطه ضعف دستگاه فوق قیمت فوق العاده گران و ماژول های هزینه بر دستگاه است همچنین دستگاه فوق کارکرد آنلاین داشته و لایسنس های گوناگونی دارد. در نهایت نرم افزار EVO-RACE برای پیدا کردن بهینه و با سهولت جداول و ماتریس های هگزادسیمال فریمور ایسیو بسیار کمک کننده است.
هزینه دستگاه فوق در حال حاضر با تمام ماژول ها حدودا 280 میلیون تومان است و هنوز نسخه فیکی از این دستگاه تولید نشده است.دستگاه فوق تحت مالکیت مجموعه قرار دارد و بنابراین امکان ریمپ خودروهای بسیار خاص مانند انواع فورد موستانگ، کامیون های خاص ولو و … با پروگرامر فوق وجود دارد.
4- پروگرامر خاص و پیشرفته BITBOX که در واقع نوعی ECU reflash software است.
BitBox یک باکس نرم افزاری پیشرفته است که امکان شناسایی ، خواندن و نوشتن واحدهای کنترل حافظه داخلی فلش را برای اهداف مختلف فراهم می کند. نرم افزار با ECU از طریق شبکه های پیشرفته CAN و K-line با استفاده از آداپتورهای J2534 Pass-thru یا اترنت (Ethernet) برای رد و بدل داده ارتباط برقرار می کند.
بسته نرم افزاری شامل دانگل سنس لاک است و یک پوسته برنامه با مجموعه ای از ماژول های افزونه – نرم افزار است.همچنین این پروگرامر از نرم افزار BitEdit به عنوان بستر اجرایی خود استفاده می کند.
بیت باکس به طور معمول بر روی ایسیوهای خاصی مانور میدهد که پروگرامرهای دیگر معمولا روی آن ها تمرکز نمی کنند در نتیجه لایسنس های خاص و بسیار گران قیمتی دارد. همچنین بیت باکس امکان ریمپ ایسیوهای Denso و موتورسیکلت ها را به خوبی به تیونر ارائه می کند.

از دیگر تجهیزات تخصصی مجموعه می توان به آیتم های زیر اشاره کرد:
PCM Flash5
Multiflasher
ChipLoader 2
Combiloader
دانگل ها: J2534 Pro – Dialink – Open Port 2